Położna – twój wybór!





Kiedy opowiadałam znajomym o tym, że położna odwiedza mnie, kobietę w ciąży, co tydzień, żeby dowiedzieć się, jak się czuję, robili wielkie oczy. Jeszcze większe – kiedy mówiłam, że moja położna bada tętno dziecka w moim brzuchu, że prowadzi bezpłatną szkołę rodzenia, ćwiczenia dla ciężarnych. Kiedy po porodzie mówiłam, że położna przyjechała dzień po naszym powrocie ze szpitala, żeby zobaczyć mnie i dziecko, które razem z nami wykąpała, a także że przyjeżdżała do nas przez kolejne tygodnie, weryfikując wagę dziecka, sprawdzając stan jego skóry, technikę karmienia i doglądając mnie – matki w połogu, nikt już się nie dziwił – wszyscy wiedzieli, że mam położną z kosmosu ;-) Naprawdę? Oto kilka faktów:
Zgodnie z obowiązującym prawem do zadań (świadczeń) położnej POZ należy:

  • przygotowania do porodu, z uwzględnieniem porodu rodzinnego 
  • poradnictwo w zakresie pielęgnacji i prawidłowego żywienia noworodka i niemowlęcia do    drugiego miesiąca życia;
  • poradnictwo laktacyjne i promowanie karmienia piersią; 
  • kształtowanie postaw rodzicielskich;
  • monitorowanie rozwoju ciąży fizjologicznej; 
  •  monitorowanie przebiegu połogu i rozwoju noworodka i niemowlęcia do drugiego miesiąca życia; [1]

Przeczytajcie dokładnie wyszczególniony w ustawie zakres zadań położnej POZ: 

Czy wasza położna POZ realizowała te zadania? Jeśli nie, to zastanówcie się, jak mógłby przebiegać wasz połóg i ciąża, gdyby tak było. Jak zmieniłoby to pierwsze tygodnie z maluchem w domu? A może miałoby to wpływ na sposób karmienia waszego malucha?
Spójrzcie również tutaj:

Ta kampania skierowana jest właśnie do kobiet w ciąży, a jej celem jest:
uświadomienie kobiet w ciąży, że od 21. tygodnia ciąży raz w tygodniu, a od 32. tygodnia ciąży dwa razy w tygodniu mogą korzystać z bezpłatnych spotkań edukacyjnych z położną finansowanych przez NFZ
• zapoznanie środowiska kobiet z szerokim wachlarzem umiejętności, kompetencji i praw jakie posiada położna i że jest równorzędną lekarzowi służbą medyczną
.[2]

Jeśli jesteście w ciąży, albo właśnie się do niej przygotowujecie, zapewne czeka was wiele decyzji do podjęcia. Wybór położnej należy do najważniejszych z nich, bo od niego może zależeć to, jakie później będziecie mieć wspomnienia z pierwszych tygodni, a nawet miesięcy życia waszego dziecka.

A teraz o kosmitce, czyli kobiecie, która zminimalizowała ilość mojego stresu okołoporodowego niemal do zera:

Pani Agnieszka Kamińska-Nowak działa również na terenie Rokietnicy i oferuje pomoc położnej w bardzo szerokim zakresie. Oprócz wymienionych przeze mnie cotygodniowych spotkań, szkoły rodzenia czy ćwiczeń dla kobiet w ciąży, udziela również wsparcia w zakresie laktacji (dyplomowanym konsultantem), prowadzi pogotowie laktacyjne i wypożyczalnię laktatorów. Udostępnia masę informacji związanych z ciążą, porodem, połogiem i karmieniem piersią (i nie tylko!). Jest profesjonalistką z wieloletnim doświadczeniem i o ogromnej wiedzy, którą ciągle aktualizuje. A przede wszystkim jest ciepłym i pomocnym człowiekiem, na którego można liczyć. Wsparcie, jakie od niej otrzymaliśmy, jest nieocenione i procentuje do dziś.  

A jak wy oceniacie swoją położną POZ? Może znacie panią Agnieszkę a może polecicie również inną położną w okolicy, która udziela tak profesjonalnej opieki w ramach NFZ? Podzielcie się proszę waszymi wrażeniami z opieki położnej, pomóżcie innym przyszłym mamom podjąć decyzję. A wy, przyszłe mamy, pamiętajcie, że wybór należy do was. Wystarczy wypełnić deklarację wyboru położnej POZ[3]. Darmowa opieka położnej w ramach NFZ jest waszym prawem. Warto z niego skorzystać! Nawet jeśli w drodze jest wasze kolejne dziecko i wydaje się wam, że to „strata czasu” i „nic się przecież w temacie nie zmieniło” – moje  dziecko ma zaledwie 10 miesięcy a ja nie pamiętam kompletnie nic z okresu noworodkowego i przy następnej „okazji” z pewnością będę chodzić do szkoły pani Agnieszki!

A tu rzeczywistość:

Fot. Susan Phillips, https://www.pinterest.com/pin/329959110175983312/

[1] Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2005 r. w sprawie zakresu zadań lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej
[2] http://ciaza.siostraania.pl/po-prostu-polozna-spot-kampanii-spolecznej/
[3] http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/nowe-wzory-deklaracji-wyboru-swiadczeniodawcy,-lekarza,-pielegniarki-i-poloznej-podstawowej-opieki-zdrowotnej

Komentarze

  1. Wspomniana Pani Agnieszka, pomimo mojego wielkiego stresu związanego z tym jak nawet trzymać takie delikatne maleństwo i go "nie uszkodzić" nauczyła mnie kąpieli. Pokazała spokojnie jak trzymać synka, jak go pielęgnować w trakcie i po kąpieli. Nie wyobrażam sobie z perspektywy czasu jak by nasze życie wyglądało, gdybym takiego "szkolenia" nie odbył. Lalka w kąpieli w szkole rodzenia to uwierzcie mi nic w porównaniu z nauka jaką przeszliśmy w własnym domu. Od tego czasu wieczory są przeznaczone dla ojca i syna :) Od paru już miesięcy kiedy tylko synek widzi wanienkę jest super szczęśliwy i nie odpuści wieczoru bez kąpieli podczas której ja a przede wszystkim on świetnie się bawi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pani Agnieszka to najwspanialsza położna z jaką miałam do czynienia. Czekamy teraz na narodziny trzeciego Synka i szczęśliwie znów będziemy pod jej opieką. Położna na medal:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty